Oszustwa na BLIK. Fałszywe wiadomości z zhakowanych kont
Oszustwa przez zhakowane konta na portalach społecznościowych
Tylko wczoraj do bialskiej komendy zgłosiły się dwie osoby, które straciły niemal 3 tys. zł po otrzymaniu wiadomości z rzekomą prośbą o opłacenie zakupów. Sprawcy włamali się na konta na portalach społecznościowych, a następnie podszywając się pod właścicieli wysyłali wiadomości do ich bliskich z prośbą o przesłanie kodów BLIK.
Z relacji wynika, że 52-latka otrzymała wiadomość przez komunikator i była przekonana, że pisze do niej siostra. Poprosiła o opłacenie zamówień kodami BLIK, obiecując zwrot tego samego dnia. Pieniądze przesłano zanim odkryto, że konto zostało zhakowane. Podobnie 34-latek również przesłał kody, przekonany, że pomaga siostrze. Łączne straty to blisko 3 tys. zł.
Prosimy o rozwagę i weryfikowanie próśb o pożyczkę czy pomoc finansową przed przekazaniem środków. Najlepiej zadzwonić do osoby, która rzekomo potrzebuje pomocy aby potwierdzić jej tożsamość. - nadkom. Barbara Salczyńska-Pyrchla
Jak się chronić
Nie działaj pochopnie i nie przekazuj kodów BLIK osobom, których tożsamość nie została potwierdzona. Zanim wykonasz transakcję skontaktuj się telefonicznie z nadawcą wiadomości.
Bezpieczny Internet – zasady, które warto znać
- Nie otwieraj maili od podejrzanych nadawców
- Nie klikaj w nieznane reklamy pojawiające się w przeglądarce
- Twórz trudne do odgadnięcia hasła
- Regularnie aktualizuj oprogramowanie
- Wylogowuj się z serwisów po zakończeniu sesji
- Podawaj dane tylko na stronach z certyfikatem SSL
- Korzystaj z weryfikacji dwuetapowej
- Pobieraj programy tylko z zaufanych źródeł
- Uważaj na instalację dodatkowych narzędzi wraz z aplikacjami
- Korzystaj z dobrego pakietu antywirusowego
- Przeskanuj pliki z zewnętrznych nośników przed otwarciem
źródło informacji: KMP Biała Podlaska / policja.pl









